چیلر تراکمی

چیلر (Chiller) سیستمی است که با استفاده از سیکل تبرید تراکمی یا سیکل تبرید جذبی گرما را از مایع (معمولا آب) می‌گیرد. این مایع می‌تواند برای خنک کاری در تجهیزات تهویه مطبوع مانند فن کوئل و هواساز استفاده شود. گرمای گرفته شده از آب می‌تواند به محیط داده شده و یا برای افزایش بازدهی، در کاربردهای گرمایشی استفاده شود.

اصول کلی سیستم های برودتی

ساختار سیستم های برودتی تراکمی دارای 4 عنصر اصلی می­باشد که عبارتند از :

1-کمپرسور که به وسیله یک محرک به حرکت در می آید که در ادامه به تشریح انواع کمپرسور می پردازیم.

2-کندانسور که گرمای حاصله از گاز متراکم شده در کمپرسور را به محیط اطراف انتقال میدهد تا عمل تغییر فاز مایع مبرد از حالت گازی به مایع انجام گیرد.(فرآیند گرمازا). کندانسورها در دو نوع آب خنک و هوا خنک طراحی و تولید می­شوند.

3-شیر انبساط که فشار را از روی مایع مبرد برمی­دارد.

4-اواپراتور، مبدل حرارتی که برعکس کندانسور عمل می­کند و عمل انتقال گرما از آب یا هوا به مبرد را انجام می­دهد ( فرآیند گرماگیر) و تغییر فاز مبرد از حالت مایع به حالت گاز را انجام می­دهد. اواپراتورها نیز در دو نوع آب خنک و هوا خنک ساخته می­شوند.

به سیال عاملی که در سیکل تبرید استفاده می­شود ، مبرد می­گویند. مبرد های مختلفی (مثل R22 یا R134a ، R407C و … ) در سیکل های تبرید استفاده می­شود که خواص مبرد ها هر کدام در عملکرد سیستم تاثیرگذار است.

این اجزا ساختار اصلی یک سیکل تبرید تراکمی می­باشند که در ادامه با سایر تجهیزات سیستم تبرید به طور کامل آشنا خواهید شد.

چیلر-تیواتهویه

تشریح سیکل تبرید تراکمی یا چرخه تبرید

این سیکل در سیستم هایی مانند اسپلیت ، داکت اسپلیت ، چیلر(آب خنک و هوا خنک)، مینی چیلر ، VRF و …… با همین اصول کار می­کند. در سیکل تبرید در ابتدا مبرد گازی شکل( R407C یا R134A ) در اثر مکش وارد کمپرسور شده و متراکم می شود در نتیجه دما و فشار آن بالا می رود و سپس وارد  کویل کندانسور شده و گرمای خود را به آب یا هوای درون کویل کندانسور می دهد و بعد از دادن حرارت به محیط به مایع با فشار بالا تبدیل می شود. این مایع به طرف شیر انبساط حرکت کرده و در آنجا دچار افت فشار می شود و به بخار شدن تمایل پیدا می کند ( تغییر فاز مایع به گاز). مبرد با فشار پایین وارد کویل اواپراتور می شود. ایجاد سرما بر اساس تبخیر مایع مبرد درون اواپراتور (گرفتن گرمای محیط) صورت می پذیرد و لذا مایع مبرد در اواپراتور به گاز تبدیل می شود. این مبرد گازی با فشار پایین مجدد وارد کمپرسور شده و سکل تبرید ادامه پیدا می­کند و تکرار می­شود تا عمل خنک کاری هوا یا آب انجام شود.

 

انواع چیلرهای تراکمی

چیلر های تراکمی در دو نوع چیلر تراکمی آب خنک یا چیلر تراکمی هوا خنک ساخته می شوند. در چیلر آب خنک سیالی که بخار مبرد فوق گرم در کندانسور با آن انتقال حرارت انجام می دهد آب است ، که با استفاده از انرژی الکتریکی و نوع جذبی آن با استفاده از انرژی گرمایی باعث ایجاد برودت می­شود. در حالی که در چیلر های هوایی این سیال هواست.

در چیلر آب خنک علاوه بر قسمتهای اصلی تجهیزاتی نظیر پمپ و برج خنک کن وجود دارد تا عمل سردسازی آب در اواپراتور صورت گیرد و از طریق لوله کشی به دستگاه های خنک کننده هوای ساختمان مانند فن کویل یا هواساز ارسال شود.

در چیلر هوا خنک، کندانسور به صورت هواخنک بوده و با استفاده از فن هایی که هوا را از روی لوله های کندانسور می دمند، خنک می­شود.

چیلر3-تیواتهویه
چیلر3-تیواتهویه

به طور کلی راندمان چیلر های آب خنک بسیار بالاتر از چیلر های هوا خنک می­باشد و این بدان معناست که آب قدرت انتقال حرارت بالاتری نسبت به هوا دارد ، ولی در عین حال قیمت چیلر های آبی محدود به اقلیمی است که پروژه در آن قرار دارد. به طور کلی از آنجا که آب گرم شده در کندانسور چیلر آبی باید از طریق سرمایش تبخیری در برج خنک کننده دوباره خنک شود تا سیکل تبرید ادامه یابد ، بنابراین در اقلیم هایی که درجه حرارت مرطوب هوای خارج آن ها بالاست و به عبارتی رطوبت نسبی منطقه زیاد است، نمی توان از این سیستم آبی استفاده نمود ، ولی استفاده از چیلر های هوایی محدودیتی ندارد.

از آنجا که در سرمایش تبخیری هر چقدر هوای محیط خشک تر بوده و در مقابل بالا بودن درجه حرارت خشک محیط ، درجه حرارت مرطوب محیط پایین تر باشد ، آنگاه راندمان سیستم بالاتر خواهد بود ، بنابراین هرچقدر  اقلیم از نظر شرایط آب و هوایی خشک تر باشد ، راندمان چیلر آب خنک نیز در آن اقلیم بالاتر خواهد بود ، ولی چیلر آب خنک در مناطق مرطوب عمل نخواهد کرد.

نوع قطعات اصلی استفاده شده در چیلرها

الف )  کمپرسور (Compressor)

سه نوع کمپرسور تراکمی در چیلرهای نسل جدید مورد استفاده است که هر کدام مزیت ها و معایبی دارند. از کمپرسورهای اسکرال یا حلزونی در چیلرها از ظرفیت 2 تن تبرید تا ظرفیت حدود 150 تن تبرید استفاده می شود که این کمپرسورها غیر قابل تعمیر می باشند. این کمپرسورها به صورت On / Off در دستگاه کنترل ظرفیت را انجام می دهند یا به وسیله مدار Inverter با کنترل دور موتور کمپرسور این عمل را انجام می دهد. این کمپرسورهای صدای پایینی دارند و معمولا در چیلرها از یک عدد تا شش عدد استفاده می شود که امنیت کارکردی دستگاه و همچنین کنترل ظرفیت آن افزایش می یابد.

از کمپرسورهای اسکرو یا چرخ دنده ای در چیلرها از طرفیت 50 تن تبرید تا 450 تن تبرید استفاده می شود که این کمپرسورها قابل تعمیر می باشند و به آن ها Semi Hermetic نیز می گویند. این کمپرسورها به وسیله چهار شیر برقی کنترل ظرفیت می شوند . حالت دیگر کنترل ظرفیت این چیلرها به صورت continuos بوده که به وسیله شیر برقی مخصوص روی کمپرسور میزان ظرفیت دستگاه را به صورت جزئی تر کنترل می کند . این کمپرسورها صدای بالاتری نسبت به اسکرال ها دارند و معمولا در چیلرها از یک عدد تا چهار عدد در ظرفیت های بالا مورد استفاده قرار می گیرند.

کمپرسورهای سانتریفیوژ ساختار کاملا متفاوت دارند. از این کمپرسورها در چیلرها از ظرفیت 300 تن تبرید تا 1500 تن تبرید به صورت یکپارچه در برخی برندها به کار می رود. این کمپرسورها مصرف برق پایین تر و راندمان بالاتری را در چیلرها دارند. نسل جدید این کمپرسورها که Turbocor نام دارند علاوه بر مصرف پایین و راندمان ، جریان برق خیلی کمی برای استارت اولیه نیاز دارندکه مزیت بسیار حائز اهمیتی در پروژه های بزرگ میباشد.

در مقایسه کمپرسورهای فوق شرایط پروژه و ظرفیت برودتی پروژه تعیین کننده نوع کمپرسورها می باشد.بطور مثال در پروژه های تجاری به علت استفاده بالا از سیستم تهویه در پروژه با توجه به میزان ظرفیت برودت ترجیح استفاده از کمپرسور اسکرو می باشد که بخاطر امکان تعمیر و همچنین ساختار آن خدمات کافی را دریافت خواهد کرد.

  ب) کندانسور (Condenser)

کندانسور مبدل حرارتی است که وظیفه خنک سازی مبرد خروجی از کمپرسور را دارد.  ساختار کندانسور در چیلر بر اساس نحوه انتقال حرارت آنها به محیط تعیین می‌شود که بر دو نوع کلی است. اول کندانسورهای هوا خنک که توسط عبور هوای محیط بیرونی و به کمک فن کندانسور که وظیفه ایجاد جریان هوا را دارد ، انتقال حرارت از مبرد به محیط خارجی را انجام می دهد و  دوم کندانسورهای آب خنک که توسط جریان آب که در سیکل باز یا بسته بین کندانسور و یک منبع دمای پایین انتقال حرارت را از مبرد انجام‌میدهد. در کندانسور های فوق شرایط های مختلفی برای انتخاب نوع آن حائز اهمیت است. اول شرایط اقلیمی که چیلر قرار است در آن کار کند. دوم شرایط محیط نسبت به دستگاه می باشد. چیلر با کندانسور هوا خنک می بایست در فضای باز یا محیطی با جریان هوای بیرون در ارتباط مستقیم باشد. این در صورتی است که چیلر با کندانسور آبی قادر به کارگر در محیط بسته است و اغلب در موتورخانه ها از آن استفاده میکنند.

 ج ) شیر انبساط (Expansion Valve)

در سیستم های تبرید و تهویه مطبوع میزان جریان مبرد به داخل اواپراتور و در نتیجه میزان سوپرهیت شدن خروجی خروجی اواپراتور را کنترل می­کند.

این قطعه بر اساس نوع کارکرد به دو نوع مکانیکی ( THERMAL ) و الکترونیکی می باشد که شیرهای مکانیکی خود به دو نوع شیرهای مکانیکی دستی و لوله موئی تقسیم می شود.

در دستگاه های چیلر برای کنترل بهتر و مدیریت مصرف انرژی از شیر انبساط های الکترونیکی استفاده می شود که به برد کنترلی این اجازه را می دهد که بر اساس گزارشات دریافتی از سنسور های مختلف دستگاه و دستورالعمل  تعریف شده در آن ، میزان آهنگ کاهش فشار مبرد را کنترل دقیق کند .

د) اواپراتور (Evaporator)

اواپراتور ها نیز در شکل ها و انواع مختلفی وجود دارند ، که از جمله آن ها می توان به اواپراتور های پوسته و لوله shell and tube و اواپراتور های صفحه ای plate اشاره نمود. در واقع وظیفه اصلی اواپراتور سرد کردن هوا از طریق مبرد است. مبرد های گوناگونی در چیلر ها استفاده می شوند که مهم ترین آن ها عبارتند از R22 , R407c , R410a , R134a اشاره نمود. در کشور های پیشرفته استفاده از مبرد R22 به علت اثرات تخریبی آن روی لایه اوزن ممنوع است.

از نظر کیفیت عملکرد نوع صفحه ای ان از راندمان بالاتری برخوردار است . حال آنکه در مدل صفحه ای بخاطر فاصله کم صفحات و همچنین کیفیت پایین آب امکان رسوب گیری وجود دارد که این امر باعث بسته شدن مسیر جریان  شده که این امر به راحتی قابل حل و راه رفع عیب نمی باشد. به همین دلیل در ایران نوع مرسوم اواپراتور مدل پوسته و لوله می باشد این نوع اواپراتور نسل جدیدی به نام  FLOODED  دارد که با افزایش راندمان چشمگیری روبرو شده است. در چیلرها با این نوع اواپراتور راندمان (EER)   به حدود 5 تا 3/6 ارتقا یافته است. لازم به ذکر است اواپراتور پوسته و لوله نسبت به نوع صفحه ای آن از ابعاد بزرگتری برخوردار است .

قطعات مکمل در ساختمان چیلر

در کنار بخش های اصلی و کنترلی چیلر قطعاتی نیز هستند که تکمیل کننده کارکرد بخشها و کنترل و سهولت در خدمات دهی به بخشهای مختلف ساختمان چیلر می­باشند. این قطعات نظیر شیرآلات و گیج ها و سنسورهای است که هرکدام بخشی را تحت تأثیر عملکرد خود قرار می‌دهند. به طور مثال در ابتدا و انتهای هر مبدل یک شیر وجود دارد که در زمان نیاز برای تعمیر و سرویس مبدل به کار برده می‌شوند. همچنین در سیکل چیلر در بخش‌های مختلف سنسورها و گیج های وجود دارد که تغییرات را به برد هوشمند اعلام کند یا اواپراتور بتواند به کمک آنها خطاها را تشخیص دهد. روی لوله مایع از کندانسور به ترتیب شیر سرویس ، شیر تغذیه گاز به سیستم ، فیلتر درایر ، سلنوئید والو ، سایت گلاس و شیر انبساط، روی اواپراتور آنتی فریز و ترموستات نصب می شود و روی کمپرسور در قسمت مکش یا ورودی و قسمت خروجی فشار سنج نصب می شود. در ادامه به تشریح هر یک از تجهیزات فوق می پردازیم :

کنترل فشار روغن

این کنترل برای ایمنی موتور از لحاظ روغن کاری مورد استفاده قرار می گیرد و در صورتیکه فشار روغن در حد خطرناکی پایین بیاید ، به طور اتوماتیک مدار برق کمپرسور قطع می شود. بعضی از کنترل های روغن قابل تنظیم و برخی دیگر فقط برای فشار معینی طراحی شده اند.

سوییچهای  High and Low

کنترل فشار رانش و مکش کمپرسور

این کنترل جهت قطع کردن برق کمپرسور در فشار های بالاتر و پایین تر از حد نرمال به کار می رود. در کمپرسور ممکن است به علل مختلفی نظیر گرفتگی لوله های مبرد یا از کار افتادن برج خنک کن ، فشار تا حد خطرناکی بالا برود و یا ممکن است به عللی از قبیل کم بودن گار مبرد و یا سرد بودن بیش از حد آب کندانسور ، فشار کمپرسور بیش از اندازه پایین بیاید.

 

 

ترموستات

جهت کنترل درجه حرارت آب ورودی اواپراتور از کنترل کننده ای به نام ترموستات استفاده می شود. مدار برق چیلر از ترموستات می گذرد و زمانی که درجه حرارت آب به حد تنظیم شده برسد ، ترموستات از طریق کنتاکتور فرمان داده و برق چیلر و در نتیجه کمپرسور خاموش می شود.

 

کنترل ضدیخ یا آنتی فریز

آنتی فریز وسیله ای است که جهت جلوگیری از یخ زدن آب اواپراتور در دمای پایین مورد استفاده قرار گیرد. ساختمان آن شبیه ترموستات است ولی در درجه بندی با آن فرق دارد. معمولا درجه بندی آنتی فریز بین -5 تا 25 درجه سانتی گراد است. در چیلر ها معمولا آنتی فریز را روی 2 تا 4 درجه سانتیگراد تنظیم می کنند و هنگامی که آب اواپراتور به 2 درجه سانتیگراد می رسد. ، آنتی فریز مدار کمپرسور را قطع کرده و از کاهش بیشتر دما و یخ زدگی در اواپراتور جلوگیری می کند.

شیر اطمینان

این شیر relief valve روی پوسته کندانسور نصب می شود و برای آزاد کردن فشار در حد خطرناک ، مورد استفاده قرار می گیرد. بدنه ی آن از برنج و یا برنز ساخته شده و برای فشار مخصوصی طراحی می شود.

هیتر محفظه کارتر روغن

اگر روغن در دمای پایین قرار گیرد ، ویسکوزیته آن بالا می رود و به راحتی نمی تواند تمام قسمت های کمپرسور را خنک و روغن کاری کند. جهت جلوگیری از این مساله یک المان حرارتی برقی به شکل میله درون بدنه ی کارتر جاسازی می شود. با اتصال برق اصلی چیلر ( قبل از راه اندازی چیلر ) هیتر شروع به گرم کردن محفظه ی کارتر می کند و پس از مدتی که روغن درون محفظه ی کارتر رقیق شد ، چیلر را راه اندازی می کنند.

برق چیلر

تابلوی چیلر از کنترل کننده های چیلر فرمان می گیرد و شرایط مناسب جهت کار کردن چیلر را به وجود می آورد. قسمت های مختلفی که ممکن است در تابلوی برق چیلر وجود داشته باشد عبارتند از : فیوز ، کنتاکتور ، بی متال ، تایمر ، سوییچ استپ استارت و

مدار اینترلاک

مدار اینترلاک interlock جهت کنترل و روشن و خاموش کردن همزمان پمپ برج خنک کننده ، فن برج ، پمپ آب سرد مصرفی در تجهیزات چیلر تراکمی به کار می رود. پمپ برج خنک کننده پمپی است که آب را در مسیر کندانسور و برج خنک کننده به گردش در می آورد و باعث گردش آب گرم کندانسور به برج و آب خنک شده ی برج به کندانسور می شود. پمپ آب سرد نیز پمپی است که آب سرد تولید شده در اواپراتور را به طرف مصرف کننده ها مثل فن کویل و یا هواساز به گردش در می آورد.

 

 

شیر سرویس

این شیر پس از کندانسور و در ابتدای لوله ی مایع قرار دارد و هنگامی که نیاز به بستن مدار مایع برای افداف مختلف نظیر تعمیر فیلتر درایر یا شیر مغناطیسی و یا جمع کردن مایع مبرد در کندانسور باشد ، می توان با بستن این شیر ، حرکت مایع مبرد را متوقف کرده و قطعه مورد نظر را تعمیر یا تعویض کرد. این شیر را با توجه به سایز لوله ی مربوطه اش انتخاب می کنند.

شیر تخلیه

از این شیر جهت تغذیه و شارژ مبرد به داخل سیستم چیلر استفاده می کنند و بدنه ی آن معمولا از جنس برنج چکش کاری شده است.

فیلتر درایر

در زمان ساخت چیلر یا راه اندازی ابتدایی آن ممکن است مقداری پلیسه براده و یا سایر آلودگی ها داخل سیستم وجود داشته باشد ، که این ضایعات توسط فیلتر متوقف شده و اجازه پیدا نمی کنند تا در داخل سیستم گردش کنند . این فیلتر از یک ورق مشبک فلزی نازک ساخته شده است. این ورق فلزی به شکل مخروط ناقص نورد شده و یک توری نازک برنجی روی آن کشیده شده و انتهای آن توسط یک بوش مسی بسته و لحیم می شود.

فیلتر در داخل مغزی خشک کن قرار می گیرد و مجموعه ی فیلتر درایر در سر راه مایع مبرد نصب می شود. درایر یا خشک کن در مسیر گاز مبرد قرار داده می شود تا رطوبت موجود در مبرد را جذب کند. این قطعه بیشتر در چیلر هایی که از مبرد R-22 استفاده می کنند به کار می رود.

عدم رطوبت در چیلر ها از اهمیت خاصی برخوردار است ، زیرا در صورتی که رطوبت در سیستم وجود داشته باشد ، در فشا های پایین تقطیر شده و به صورت مایع در می آید و سپس با گاز وارد کمپرسور شده و در نتیجه باعث از بین رفتن سوپاپ ها ، سیلندر و پیستون می شود. علاوه بر این باعث زنگ زدگی قطعات ، یخ زدگی در شیر انبساط و مسدود شدن مسیر جریان گاز می شود.

شیر سلنوئید

در مدار چیلر ، این شیر مغناطیسی را قبل از اواپراتور و سر راه مایع مبرد قرار می دهند. این شیر توسط برق مسیر مایع مبرد را باز و بسته می کند. زمانی که برق چیلر قطع شود ، شیر بسته شده و جریان ماده مبرد متوقف می گردد. همچنین در موقع خاموش کردن چیلر ، در مرحله ی اول برق این شیر قطع شده و عمل پمپ دان کردن خود به خود انجام می شود. شیر مغناطیسی شامل یک سیم پیچ می باشد که دو سر سیم آن به فاز و نول وصل می شود و با برقراری جریان الکتریکی یک حوزه ی مغناطیسی و در نتیجه خاصیت آهنربایی ایجاد می شود.

درون سوراخ سیم پیچ یک میله ی متصل به سوپاپ سوزنی یا دیافراگم ارتجاعی قرار دارد که در زمان مغناطیسی شدن به طرف بالا حرکت کرده و راه ورود مایع مبرد باز می شود و هنگامی که جریان الکتریکی قطع شود، سوپاپ سوزنی یا دیافراگم توسط نیروی یک فنر به جای اولیه اش باز می گردد و راه خروج گاز را مسدود می کند. البته بعضی از شیر های مغناطیسی برعکس عمل کرده و در حالت نرمال باز و در موقع مغناطیسی شدن بسته می شوند.

شیر مغناطیسی در انواع دو طرفه ، سه طرفه و چهار طرفه ساخته می شود که هر یک برای مصرف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. از شیر های دو طرفه در چیلر ها و از شیر های چهار طرفه بیشتر در پمپ های حرارتی استفاده می شود.

سایت گلاس

جهت تشخیص مقدار ماده ی مبرد از یک شیشه گاز نما sight glass استفاده می کنند. چنانچه مقدار مایع مبرد کم باشد ، در مایع حباب هایی دیده می شود که با اضافه کردن گاز به سیستم این حباب ها از بین می روند. بعضی از سایت گلاس ها مجهز به رطوبت سنج می باشند ، که رطوبت داخل سیستم را با تغییر رنگ دادن نشان می دهند. جنس سایت گلاس ها غالبا از برنج است و توسط ساقه ی رزوه ای یا جوشی به لوله ی مربوطه متصل می شوند.

آکومولاتور

ظيفه مايع شكن اين است كه اگر از طرف اواپراتور مايع بر مي گردد در آن بماند تا تبخير شود. دقت كنيد كه اگر از طرف اواپراتور مدام مايع برگردد ، مايع شكن هيچكاره مي شود و مجددا مايع به كمپرسور خواهد رسيد (از سوراخي كه براي روغن وجود دارد). پس اگر وظيفه مايع شكن تبخير مايع احتمالي است بايد اجازه تبادل حرارت را به آن بدهيد. اگر عايق شود اين تبخير انجام نمي شود. خط مكش حتما بايد عايق شود چون مسي است و تبادل حرارت آن بالا است و باعث سوپر هيت شدن شديد گاز مي شود و كمپرسور صدمه مي بيند. وجود مايع شكن يك كمك است و بايد اجازه دهيد وظيفه اصلي خود را انجام دهيد. بله چون عايق ندارد باعث سوپر هيت شدن گاز مي شود و بايد وظيفه اصلي مايع شكن را فداي اين مطلب كنيد. 2- فشار تخليه كمپرسور بستگي به انتخاب كاندنسر دارد. معمولا بايد كاندنسر هوايي طوري انتخاب شود كه دماي تقطير از 50 يا 52 بالاتر نرود. پس اگر دماي محيط به 42 درجه مي رسد بايد كاندنسر را با اختلاف دماي 8 درجه انتخاب كنيد تا دماي تقطير به 50 درجه برسد. اگر اين كار صحيح انجام شود، فشار مبرد R22 در دماي 50 درجه Psi 264 خواهد بود.

دريافت كننده مايع مبردReceiver))

وظیفه اصلی ریسور جمع‌کردن یا حذف نوسانات موجود در سطح مبرد مایع شده می‌باشد. همچنین موجود بودن یک مخزن مناسب در هنگام پمپ‌دان (Pump down) سیستم بسیار ضروری می‌باشد. به‌عبارتی دیگر، در سیستمی که ریسور وجود ندارد، همواره باید شارژ گازمبرد سیستم به‌اندازه کافی (نه زیاد و نه کم) باشد اما در صورت وجود ریسور، سیستم دیگر چندان به میزان شارژ گاز حساس نخواهد بود زیرا شارژ اضافه‌تر مشکلی ایجاد نکرده و بصورت مایع در ریسور ذخیره خواهد شد.

 

با توجه به توضیحات بالا سیکل تراکمی در واقع ماشینی است که حرارت را از یک منبع  با دمای پایین گرفته ( QL) و باصرف توان (W ) آن را به یک منبع با دمای بالا انتقال می­دهد(QH). رابطه این سه پارامتر طبق قانون اول ترمودینامیک به صورت زیر است.

 

QH = QL + W

پارامتر های انتخاب چیلر

از جمله پارامترهای انتخاب چیلر می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

کارایی سیکل برودتی چیلر

واحد های مرسوم برای نرخ انتقال حرارت کیلووات (KW) ، بی تی یو بر ساعت (BTU/h) و تن تبرید (TR)  به طور حتم شما نیز عباراتی مانند۱۲۰۰۰ یا ۱۸۰۰۰ ویا ۲۴۰۰۰ جهت ظرفیت کولر گازی شنیده ­اید.

در چیلرها با توجه بزرگ بودن ظرفیت از واحد تن تبرید استفاده می­کنیم یک تن تبرید برابر انتقال حرارت لازم برای ذوب یک تن یخ در ۲۴ ساعت است رابطه آن با دو واحد دیگر به صورت زیر است

۱TON =12000 Btu/h                                                                                     ۱TON = 3.516 KW

واحدهای جهت بیان قدرت تراکم کمپرسور معمولا به صورت توان موتور کمپرسور چیلر که کمپانی های اروپایی آن را بیان می کنند.

 

اسب بخار(hp) یا کیلووات (KW) بیان می­شود.

۱ HP = 0.746 KW

ضریب عملکرد چیلر

این ضریب که با اختصار با COP نشان داده می شود برابر است با

 

COP = Qe/W

ضریب عملکرد چیلر تراکمی همواره بزرگتر از یک می باشد.

 

EER

بازدهی انرژی که به اختصار EER نامیده می­ شود، یه صورت نسبت ظرفیت سرمایش بر حسب BTU/HR و توان داده شده به چیلر بر حسب وات  در یک نقطه کاری مشخص تعریف می­گردد. که رابطه آن با COP  عبارت است از

 

EER = 3.412 COP

از جمله پارامترهایی که برضریب عملکرد چیلر تاثیر دارد.

دمای تقطیر باید تا حد امکان پایین باشد.

دمای تبخیر باید تا حد امکان بالا باشد.

البته در این امر محدودیت های وجود دارد مثلا در دمای تبخیر در اواپراتور چیلر این دما را با انتخاب مبدل مناسب حداکثر تا ˚C2 می­توان بالا آورد در دمای تقطیر این دما با توجه به انتخاب نوع کندانسور چیلر از نوع آبی یا هوایی یا شرایط آب و هوایی و میزان سطح مبدل حرارتی کندانسور چیلر بر شرایط آن موثر است. از عوامل دیگر می ­توان به

راندمان انواع کمپرسور

مقدار مبرد شارژ شده در سیستم

نوع مبرد انتخاب شده برای کاربرد مورد نظر

میزان سوپرهیت شدن بخار ورودی به کمپرسور چیلر

میزان سابکول شدن مایع ورودی به شیر انبساط چیلر

 

چیلر3-تیواتهویه
چیلر3-تیواتهویه

برای دانلود به صورت فایل PDF کلیک کنید

چیلر تراکمی آب خنک با کمپرسور اسکرو بیتزر آلمان

برای باز شدن عکس ها در سایر اصلی، روی آنها کلیک کنید
تماس با ما